سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غریب روزگار یوسف زهرا
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» فضیلت نام پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم....

فضیلت نام پیامبر اسلام(ص)

بزرگ‌شمردن شخصیت‌ها در همه جوامع مرسوم می‌باشد. این کار براساس یکی از مقدس‌ترین خواسته‌های فطری است که از آن به «حس حق‌شناسی» تعبیر می‌کنیم. یکی از انسان‌های پاک هستی که خدماتی بی‌نظیر به انسان‌ها ارائه کرده، پیامبر اعظم(ص) است؛ از این‌رو هر انسان صاحب خردی، خود را در برابر خدمات این شخصیت بی‌مانند مسؤول می‌داند و می‌کوشد با تکریم و تعظیم ایشان از زحمات طاقت‌فرسای آن حضرت در حد توان قدردانی کند. یکی از شیوه‌های تکریم پیامبر اسلا‌م(ص)، نامگذاری فرزندان به نام مبارک آن حضرت (ص) است.

امام صادق(ع) در بیانات متعددی، پیروان خویش را برای نام‌گذاری فرزندان به‌نام مبارک پیامبر اعظم(ص) ترغیب کرده‌اند؛ از جمله فرموده‌اند: فرزندی از ما به‌دنیا نمی‌آید مگر این‌که او را محمد نام می‌نهیم، و پس از هفت‌روز چنان‌چه بخواهیم تغییر می‌دهیم، و اگرنه، به همان نام بسنده می‌کنیم.(1)

آن حضرت(ع) همچنین از پیامبراسلا‌م(ص) نقل می‌کند که فرمودند: کسی که چهار پسر دارد و یکی از آن‌ها را به نام من نامگذاری نکند، به من جفا نموده است.(2)

براساس روایات، نامگذاری فرزندان به نام پیامبر اسلا‌م(ص) مورد تأکید ائمه(ع) بوده و شایسته است مسلمانان به این مهم اهتمام داشته باشند و از نامیدن فرزندان خود به نام‌های بیگانه بپرهیزند؛ «چه آن‌که نام زشت و ناپسند می‌تواند امنیت روحی و روانی کودک را در سال‌های آتی او به‌خطر اندازد و او را با مشکلا‌ت عاطفی فراوان مواجه سازد. این است که والدین باید بادقت و تأمل، نامی مناسب و شایسته برای فرزندان خویش انتخاب کنند.»(3)

امام باقر(ع) می‌فرمایند: بهترین نام‌ها آن است که دلا‌لت به عبودیت کند و بهترین نام‌ها، اسامی پیامبران(ع) است.(4)

امام کاظم(ع) فرمود: فقر وارد خانه‌ای نمی‌شود که در آن خانه نام محمد، احمد، علی، حسن، حسین، جعفر، طالب، عبدا... یا فاطمه از نام‌های زنان باشد.(5)

امام صادق(ع) خطاب به یکی از اصحاب خود می‌فرماید: نیست خانه‌ای که در آن اسم محمد باشد، مگر این‌که در هر روز پاک و تقدیس کرده شود.

پی‌نوشت‌ها

1. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج7، ص125

2. همان، ج7، ص136

3. محمود ارگانی بهبهانی حائری، تربیت فرزند در اسلا‌م، ص58

4. وسائل‌الشیعه، ج7، ص124

5. علی شیرازی و محمد عابدی، فرهنگ موضوعی مبلغان، ص344



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن حامد ( یکشنبه 89/9/7 :: ساعت 3:21 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مستند اریوالز
بازی آنلاین انفجار ساختمان
اسرار ولایت - استاد پناهیان
آموزش مسائل زناشویی
شهید چمران
روی سیاه
شهادت
دل بخواه
هیچ داری از دل مهدی(عج) خبر؟؟؟
خورشیدی که زود غروب کرد
گلچین مداحی های شهادت حضرت زهرا – مهدی میرداماد
[عناوین آرشیوشده]